Nordkapp - mandag den 24.07.2006

Fra Seskarö til Gävle

I dag: 865 km. Total: 5821 km. Det blev en urolig nat. Om det var tanken om, at vi skulle tidligt op eller om det var den tiltagende blæst, der ruskede lidt i teltet, ved jeg ikke. Under alle omstændigheder gav det en glimrende chance for at se den smukke solopgang. Den begyndte allerede mellem kl. 1 og 2 og varede vel ved indtil kl. 4.

Kl. godt 5 stod jeg op og gik i bad.

Da jeg kom tilbage, var der også kommet liv i Torben og Marie.

Præcis kl. 6.30 var der afgang fra Seskarø Camping. Dagens tur skulle være det længste træk. Vi forventede at komme mindst 800 km. mod syd.

Så vi tørnede ud på E4 og så gik det ellers derudaf med skiftende chauffør bag rattet. Gennem byer som Luleå, Piteå, Skelefteå, Bygdeå, Umeå og Løgdeå. I Ørnskøldsvik gjorde vi holdt ved Willi's - et stort supermarked i stil med Bilka. Der gik hurtigt et par timer med at ose og den ene plasticpose, som vi havde bragt med os, forslog langt fra.

De havde en stor afdeling for vej selv slik og jeg sagde til Vibe og Lasse, at det var forbudt område for dem, for de havde mere end nok slik i autocamperen. Jeg kunne dog ikke dy mig, for at checke, om de havde de berømte lakridsbåde, som jeg er helt syg med og som jeg normalt kun kunne få på Sverigesbåden mellem Frederikshavn og Göteborg. Dem havde Willi's, så jeg hamstrede groft - med mange kommentarer fra mine børn, der var blevet forment adgang til slikket!

Resten af dagen gik i god fart mod syd på E4 og da vi nåede til Gävle, blev vi enige om, at jagte en campingplads. Der var skiltet efter en campingplads, der viste sig at ligge 10 km. nord for Gävle. Men den var turen værd. Vi fik en plads helt nede ved stranden, så vi kunne rigtig nyde udsigten, mens vi spiste aftensmaden.

Alle var lidt matte ovenpå den lange køretur. Jeg dristede mig til at sove på den sidste del af turen og det blev jeg ikke mere frisk af.

Vibe fik overtalt Marie til at bade i den lille bugt ved campingpladsen, men det var for koldt for Marie. Det var derfor kun Vibe, der fik sig en dukkert. En kop kaffe og så var der sengetid.